Terheléses futás, hátizsákolás szerepe az erő, a sebesség és az állóképesség növelésében

A terheléses gyaloglás és futás, a hátizsákolás nemcsak a lábakat és a vázizomzatot erősíti. Egy tanulmány szerint a felső test izomzatának erő-állóképességét is fokozni, a sérülések elleni védelemben is szerepet játszik. A tanulmány azt is megerősítette, hogy a terhelés nélküli futás sebességét és dinamikáját is nagymértékben javítja.

A teszt csoporton (elsősorban katonák, tűzoltók, erdészek) végzett tesztek azt mutatták, hogy a 3 hetes teszt alatt a kontroll csoporthoz képest 19%-kal nőtt a felhúzás és a kinyomás ismétlési száma. Ez pedig hatalmas különbség!

Add a comment

Nagyböjti gyakorlatok, a test, a lélek és a szellem szolgálatában

frissítve

Nagyböjt. Leginkább a keresztény kultúrkörben ismert vallásos időszak, de minden embernek ajánlom ezt az időszakot egy kis "extra" elmélyedésre. Edzőként, sportolóként a téli alapozó időszak lezárásának és a felhalmozott munka, tudás és tapasztalat elmélyítésének tartom. Most erről az oldalról közelítem meg, de itt is hangsúlyozom azt, hogy ebben az időszakban érdemes többet foglalkozni a lelki és szellemi kérdésekkel!

A javasolt gyakorlatok is ezt a célt szolgálják, az aktívan sportolóknak az edzések kiegészítéseként, a kevésbé aktív embereknek pedig napi mozgásként ajánlom.

Add a comment
Egészséges és aktív lehet mindenki, kortól függetlenül

Egészséges és aktív lehet mindenki, kortól függetlenül – ehhez csak néhány alapvető szokás szükséges

Sport minden korban, az évek csak számok

Sportolnak fiatalok és idősek. Versenyeznek is. Közöttük sokan példaképpé válnak. Mégis kevesen követik őket.

Szinte mindenki örömmel nézi a sportolókat (nem feltétlenül ugyanabban a sportágban), az aktív, életerős embereket. Nem véletlen, hogy a sportolók sok ember példaképei. Ez részben annak köszönhető, hogy az emberben megvan az az őskép, amely a saját aktív és életerős önmagát mutatja. Amilyen szeretne lenni. Ez nem a külalakot jelenti (ez csak egy része ennek a képnek, amelyet sajnos a divat és az üzlet rossz irányba befolyásol), hanem az erőt, a ruganyosságot, a hajlékonyságot, azt a mogásképességet, amellyel az ember önmagába is boldog tud lenne. Ezt kötjük össze a sportolók képével. De sajnos azért már kevesen tesznek, hogy ez a kép ne csak a képzeletben kapcsolódjon a valósággal, hanem a fizikai testben is.

Add a comment
Edzés hátizsákkal
Foto: Pixabay, military.com, triatlonedzo.hu, Elite Challenge

A hátizsákolással, teherhordással kapcsolatos edzéselméleti kérdések – Ruck Deep Dive (1. rész)

A hátizsákolás, a hátizsákkal végzett terhelés (túra,, mászás, menetelés, katonai és edzésjellegű terhelések) felvetik azt a kérdést, hogyan lehet a legjobban fejlődni, a legnagyobb teljesítménynövekedést elérni, anélkül, hogy fizikai vagy mentális sérülés érné a sportolót. Több tanulmány is született a témában, elsősorban katonai és expedíciós témakörökben. Azonban a „rucking”, a hátizsákolás egyre népszerűbb sport, így a „hétköznapi” körülmények között sem érdektelen a hatása, a felkészülési lehetőségek bővítése, színesítése. Várhatóan ebben a témában is lesznek versenyek, tömegsport rendezvények. 

Alapvető kérdés: hogyan fejleszthető a sportoló teljesítménye 10 km-es gyors menetben, amely részben erős gyaloglás, részben futás, miközben testsúlyához képest nagy súlyt hordoz. Az előírt súly férfiaknál 30-35 TS, nőknél 25-30 TS (TS: testsúly %).

Add a comment
Teherhordás, cipelés sérülések és megelőzésük
Foto: Pixabay, military.com, triatlonedzo.hu, Elite Challenge

A teherhordás, a cipelés hátrányai, káros hatásai és azok megelőzése

Minden ember cipel, hord súlyokat. A hétköznapokban iskolatáskát, laptopot, sportfelszerelést, bevásárlást, mindenféle hétköznapi holmikat, de a szülők is egy bizonyos ideig hordozzák a gyermeküket. A munkában szerszámokat, terheket, a katonák a felszerelést, a sportolók az eszközeiket. Emberi felépítésünk hihetetlenül rugalmas és szívós, de a körülmények kedvezőtlen hatásai észrevétlenül összeadódhatnak és elronthatják azt, ami alapvetően jól működött és egyszer csak azt vesszük észre, hogy mindenféle fájdalmaink vannak olyan helyeken, amelyeket meg sem erőltettünk és nem is sérült meg.

Tanulmányom a körülmények negatív hatásairól, a megelőzésről, az utólagos megoldásokról és arról szól, hogy mégis miért jó az, ha nem abbahagyjuk a súlyok cipelését, hanem felfedezzük és kihasználjuk az előnyeit.

Add a comment
Téli terepfutó és technikai edzések, alapozás a terepen
Foto: Salomon Team

Téli terepfutó és technikai edzések, alapozás a terepen

A terepedzések minden futó és sportoló számára előnyt és fejlődést jelentenek, amelyet a téli, alapozó időszakban lehet a legjobban megszerezni. Ebben a cikkben áttekintjük a legfontosabb tudnivalókat, amelyek a futómozgás fejlesztéséhez szükségesek, miközben más tulajdonságaink is csiszolódnak, épülnek.

Add a comment

Ajánlott tartalom

Az örökös hős Rick Hoyt emléké...
2023.máj..24 12:03 A Team Hoyt szobra a Boston Maraton startjának közelében - Hopkinton, Massachusetts

„A Hoyt család mély szomorúsággal jelenti be, hogy ma reggel szeretett testvérünk és nagybácsink, Rick Hoyt 61 éves korában elhunyt l [ ... ]

Blog, naplóRészletek
A hátizsákolással, teherhordás...
2023.márc..23 13:56 Edzés hátizsákkal

A hátizsákolás, a hátizsákkal végzett terhelés (túra,, mászás, menetelés, katonai és edzésjellegű terhelések) felvetik azt a kérdést, [ ... ]

Edzés, mozgás, sport, verseny...Részletek
A teherhordás, a cipelés hátrá...
2023.jan..14 12:32 Teherhordás, cipelés sérülések és megelőzésük

Minden ember cipel, hord súlyokat. A hétköznapokban iskolatáskát, laptopot, sportfelszerelést, bevásárlást, mindenféle hétköznapi holmikat [ ... ]

Edzés, mozgás, sport, verseny...Részletek
Bolygóegyüttállás látványos és...
2022.jún..12 22:57 Bolygóegyüttállás látványos és ritka időszaka 2022-ben

2022 júniusa a hajnali égen egy elképesztően ritka együttállást tartogat: június 17–28. között a Naprendszer összes bolygója egyszerre f [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek
Free Joomla templates by Ltheme