Tervezett közös versenyek 2020

  1. ... COVID-19 karantén...
  2. nyár: gyerektáborok
  3. nyár: terepfutás, OCR, triatlon, kalandtúra
  4. ősz: terepfutás, OCR, kalandtúra
toth viktor spartan 480

Életmód vagy verseny

Segítek, hogy a lehető legjobban érd el céljaidat!

 

Életmód vagy verseny

Segítek, hogy a lehető legjobban érd el céljaidat!

 

Bogár János Spartathlon, ultrafutás

frissítve

Személyesen 1992-ben találkoztam először Bogár Janival a Bécs-Budapest Ultramaratonon, aki már akkor legenda volt – számomra akkoriban a maratonon túl még ismeretlen volt minden, ezért leesett állal néztem, ahogyan fut. És fut. És még mindig fut… Az ultrafutással akkoriban nagyon kevesen foglalkoztak, mint sportág is szinte ismeretlen volt. Azóta sok év eltelt, de Jani még mindig meg tudja lepni a futókat. Arról beszélgettem vele, hogyan tud 55 év felett is edzeni, egészséges maradni, motivációt találni. Mi a titka?

Jani válaszainak a stílusát nem változtattam meg, mert egy különleges ember különleges stílusát minek fazonírozni?!

2020.06.28.: A Spartathlonra a sok sok futó illetve nem futó szívből jövő segítségével tudok majd indulni! Elsősorban a Magyar Futósport Egyesület és Lórántfy Laci gyüjtésésével és több száz csodás tiszta szívű ember segítségével! KÖSZÖNÖM!

Szerkesztőség: a nevezés megvan, a szállás és repülő költsége még nincsen. Aki olvasta és tud segíteni, kérjük jelezze akéár nekünk, akár Janinak!

Hogyan kezdődött a pályafutásod, hogyan kerültél az ultrafutás élmezőnyébe?

1964-ben Miskolcon láttam még a napvilágot. 13 évesen már nem véletlenül, hanem szánt szándékkal lekéstem a buszt és futva mentem az általános suliba. Ezután ez nem egyszer megismétlődött. Ekkor már ráéreztem, hogy ez lesz életem meghatározó tevékenysége. 🏃Közben karate, labdarúgás, sakk sportágakat is kedveltem, de hamar megtörtént a szelektálás spontán ráérzésből - maradt a nagy szerelem, a futás. És jött a szintén meghatározó momentum a katonaság, Szolnok Kilián György Műszaki Főiskola. Edzések – edzések – kiteljesülés. Különböző mixek: készülés 1500 méteres bajnokságra, közben szinkronban 60 - 70 km-es edzések, már 20 évesen az ultrára gondolva. Jelenleg családommal élek, egy fiam és egy lányom van.

Hosszabb kihagyás után újból aktívan és eredményesen versenyezel. Hogyan tervezed a jövőt?

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Most már nagy bizakodással nem tekintek a jövőben az eredményesség terén. Nem is ez a célom. Már koromnál fogva sem érzem magamat arra, hogy nagy terveket szőjek. Amit tudtam, azt már elértem, most már csak lefelé van. De annak nagyon örülök, hogy itt ott lehetek a mostani szuper teljesítménnyel rendelkező futók között, szurkolhatunk nekik, láthatom sikereket. És persze csodás érzés sok sok futóbarátommal egy mezőnyben, egy nagy családban lenni, hozzájuk tartozni! És tényleg a mostani Spartathlon is csodás, sok sok segítség kapcsán csodálatos futókat és nem futókat ismerhettem meg, és tiszta szívből köszönöm mindenkinek azt, amit kaptam tőlük.

A közelmúltban szereztél egy sérülést, ami reméljük nem komoly és hamar visszatérhetsz az edzésekhez. Mi történt?

Terepfutásokat nagyon szeretem, sőt imádom is, de most sajnos ennek szeretete lett a vesztem. Már már egészen jól alakult a mostani felkészülés az UTT 126 km-esre illetve a Spartathlonra. Március óta most végre egy kis terep futás lett a menetrendben, de egy nagy esés lett sajna a vége. A hátamra röntgen, CT , most pihi... Remélhetőleg nincs semmi baj, ijedelem van most, kis kétségbeesés, elbizonytalanodás – és hiszem, hogy nem lehetek ilyen szerencsétlen, hogy végre csodás segítséggel megadatik a Spartathlon és most ez nem jókor, persze ez máskor se jön jól, de most nagyon nem jó... Bízom a Jóistenben, csak ennyit tehetek.

Mi a véleményed a „divatultráról”, az ultrafutás divatjáról?

A hatalmas divatváltozás ide is elért! Divat lett futni, már-már ultrázni is. Szerintem szuper dolog! Teljesen mindegy ha divat vagy önmutogatásból tesszük is, a cél a lényeg: sportoljunk, fussunk, mozogjunk! Motiváljuk egymást – baráti csapatok, futók, mindenki. A csodás futó beszámolókat, cikkeket boldogság olvasni! Generálják magukat a futó csoportok, gombaként újak és újak alakulnak. Ez szívderítő!

Kinek ajánlod az ultrafutást, mire figyeljenek azok, akik belevágnak?

bogar janos ultrafutas spartathlon 10

Szeretettel ajánlom mindenkinek, akár fiatalon is a „lájtos” ultrát, tényleg csak teljesítés, helyezés kényszer nélkül. Tudom ezt nagyon nehéz megállni ebben a gyors, felpörgött világban! Tisztelet a kivételnek! Sok fiatal azonnal gyorsan sikert akar. Mellékesen ezzel nincs is baj, de néha alaptalanul az adott évben kilométer és tapasztalat gyűjtés nélkül. A gyors siker elérési kényszere aztán gyors beleunást, motiválatlanságot, sérülést eredményez. De ez szigorúan egyén függő! Mindezek ellenére ajánlani tudom fiatal futóinknak is, próbálják ki az ultrát mihamarább! Tudom ezzel sokan nem értenek egyet, hiszen kellő felkészülés nélkül nagyon veszélyes a sérüléseket tekintve is! A legfontosabb tanács: a fokozatosság elvét betartva haladjunk türelmesen!

Kevesen tudják, de nagyon régóta vegetáriánus vagy. Hogyan kezdődött?

Vegetáriánus 38 éve vagyok, ami szintén a katonaság óta működik, a Schirilla Gyuri könyve elolvasása után (24 óra alatt a végére értem). Azóta meg sem fordul a fejemben, hogy feladjam ezt a hús nélküli életmódot. Nekem nagyon bejön, de biztos vagyok benne, hogy ez nem mindenkinek használ, jó pár ismerősömre negatívan hatott a húsnélküliség. Nagyon egyén függő mindenkinek ki kell magán tapasztalni hogyan működik, esetleg nem működik. De ha mégis, akkor sokat lehet profitálni, előnyét élvezni a hosszútávfutás terén. Értem itt a regeneráció a gyomor emésztési munkáját könnyítve, vagy az ízületekre áldásos hatását. Ezt a 38 évet köszönhetem a vega életmódnak, hogy ízületeim úgymond még tökéletesen működnek – ezt csak laikusan tudom megítélni, sok orvos ezt biztos megcáfolná, mint ahogy még is cáfolták rendszeresen. Mégis egyre több embernél működik!

Mi a véleményed a teljes növényi étrendről?

A teljes növényi étrenddel tapasztalatból nem tudtam teljesen azonosulni, ráállni. De majdnem. Úgy érzem nekem fontos a tojásfehérje, ez az egy kivétel. Egy év próba, tapasztalat és mérlegelés során kihagyhatatlannak bizonyult.

Hogyan edzel, segíti-e edző a felkészülésedet?

bogar janos ultrafutas spartathlon 13

Edzéseimet mostanában edzői segítség nélkül végzem, de Tóth Sándor fantasztikus 20 éves edzői segítsége még mélyen bennem él, ezt soha nem felejtem el neki! Nélküle nem sikerűltek volna az eredmények. De Serfőző Sándor és Joó Vili szakmai irányelvei is formában tartottak.

Ultrafutóként biztosan kevés időd van egyéb hobbikra. Mégis hogyan pihensz, regenerálódsz?

Amikor nem futok, akkor mit csinálok? Természetesen akkor is futok. Sok bicaj, szauna, de a kert teendői is sok időt igényelnek, de ez nagyszerű keresztedzés is! Párocskámmal, Ildikóval – most hogy ő van nekem összetehetem a kezem! Hálát adok a sorsnak, hogy megismerhettem és hogy elvisel! Mi ultrások tudjuk, hogy nem kis türelmet, odaadást, elviselést igényel az ultrafutó társasága. Szerencsés vagyok, hogy ő elvisel. Most még…

A Bécs-Budapestről emlékszem, hogy néha egészen különleges cipőkben futottál. Milyen cipőt szeretsz, mit használsz?

Cipők terén, amikor a csont sérülésem volt, Nagy Zsolti futó barátom segítségével beszerzett Nike cipő életmentő volt szó szerint, mert ezen sérülés csillapodását eredményezte. Köszönöm Zsoltnak! Egyébként nagyon változó. Sokszor – például a Fertő tó 120 km-es futást – 3 ezer forintos cipőben futottam le hosszú versenyeket és semmi gondom nem volt. Mondták sokan, majd lesz!

Egyéb felszerelésben mit szeretsz?

bogar janos ultrafutas spartathlon spartathlon

Futó ruhát bevallom, az anyagiak függvényében választok. Lényeges tényleg, mindenki abban fusson, amiben jól érzi magát. Sok futó a legújabb divat alapján választ futószerelést. De nincs ezzel sem gond, ha jól érzi magát benne.

Ma már megkerülhetetlen (szinte), hogy egy sportoló használja a közösségi oldalakat az edzései miatt. Te hogy vagy ezekkel?

A modern technika, illetve a futással kapcsolatos szinte mindennapi közösségi teendők – szó szerint teendők – kikapcsolódásnak kellene hogy tűnjenek, de sokszor nem azok. De szükségesnek vélem most már azt, amit 10 éve elleneztem. A „Nagy időrabló” révén (Facebook) most annyira hozzátartozik naphoz, szinte kikerülhetetlen a sok-sok verseny áramlása, hasznos infók miatt. És hát öröm nagyon, mert innen tudhatok meg sokat a futók, barátok versenyeiről, eredményeiről. Régen – 30 éve – nem tudtunk, vagy csak nagyon keveset egymás versenyeiről, követni, örülni a sikereknek. Ez most elérhető.

Miért vagy hálás az elmúlt évtizedekből?

A legfontosabb a sok sok futó év alatt, hogy annyi csodás embereket, érzéseket kaptam. Igazi futóbarát kapcsolatok születtek és kiállták az idő próbáját is. Szeretettel mindig fel tudtam töltődni, mindig is futók között éreztem magam a legjobban – és ez most is így van.

Hogyan étkezel a hétköznapokban, mik a kedvenc ételeid?

Nincs különösen kedvenc ételem. Gyümölcsöt viszont naponta 10-szer is eszem! Főzni szinte csak levest szoktam, de szeretem az olyan ételeket, amik főzés nélkül készülnek.

Tésztát, rizst, cukrot sütiket, lisztet már régóta kizártam az étrendemből.

Tisztának, könnyűnek érzem így magam. Próbálom elkerülni a sok-sok egészségre nem kedvező ételt, ezt nehéz megvalósítani, mert gyakran pénzfüggő. Általában az egészséges ételek nem olcsóak, de sok a kivétel is. Oda kell figyelni!

Arról is híres vagy, hogy a rövid versenyeken is (pl. félmaraton, maraton) óriási tempót tudtál futni. Mi a titkod, hogyan edzel?

A cikk folytatódik a hirdetés után...

Mostanában így 60 felé csak módjával tudom az edzéseket elvégezni. Sokszor a kevesebb a jobb, ezt nehéz megállni, főleg akkor, ha nagyon megy. Régen az edzések hatékonysága 90 %-os volt, most csak kb. 50%.

Ez így van a versenyekkel is – régen ha jó formában voltam, akkor volt ha 6:40-es 100 km-t futottam, ha rosszban, akkor csak 6:50 - 55-es 100 km-t. Mostanában már 8 órával kezdődik ez a 100-as, viszont sokkal jobban meg kell érte szenvedni.

Nincs gond most sem a heti km adaggal, ami 200 - 250 km között van, de az iram már említésre sem méltó. Ez nem zavar egyáltalán, mert a versenyeken láthatom a jobbnál jobb eredményeket elérő futókat, csodálhatom kitartásukat, láthatom hogy egyre többen futnak, ultráznak örömmel. Örömüket lelik az ultrában Ezt jó látni, velük megélni.

A mostani hetek nagy átlagban már a hatodik héten: heti 2 hosszú edzés szerda és szombat 60 illetve 90 km komolyabb iram nélkül, de azért 5 perc/km tempó megy, plusz a sok sok megállás, mert már nem bírom sűrű frissítés nélkül, mint fiatalon. Akkor emlékszem a 60 km-en a 3 :40-es km-ek mellett szinte 2 - 3 fél perces frissítés elég volt. A szervezet hihetetlen hogy le tud épülni, megváltozni.

A többi napokon van 2 résztáv, ezek intenzitása függ attól, hogyan viselt meg a 60 és 90 km. 10x1km 3 :20/km tempóban, illetve 4x2km 7 percre. Nem esnek már olyan jól mint régen, de rá lehet hangolódni. Az eredményesség függ attól, hogy mennyi időt szánok előtte a bemelegítésre. Sajnos gyakran keveset... És persze utána a sok nyújtás is különösen fontos!

Szoktál terepen futni, edzeni?

Szeretem nagyon a terep versenyeket, csak nekem nagyon-nagyon veszélyesek, mindig belesérülök. Ez inkább a fiataloknak való szerintem, idősebb-kötöttebb futóknak kimondottan veszélyes, főleg ha az eredményre törekednek és nem lájtosan teljesítik. Most is egy 10 km-es terep futáson való hátamra esés következményét böjtölöm. Az országutisoknak a változatosság miatt mindenféleképpen ajánlatos a terepfutás. Változatosan erősít, fejleszt a természetben. Sokszor a természet közelsége csodás élmény – nyulakat, őzikéket, szarvasokat, vaddisznókat, rókákat látni Ezért is nagyon szerethető részemről a terep illetve erdőben futás.

Sok versenyt nyertél külföldön, egészen legendásakat is. Azért van álom versenyed, ahova szeretnél még eljutni?

Van egy-két verseny, amire még nem tudtam eljutni. Amerikában egy 6 napos futás, ahol van 24 órás is, ez már 15 éves tervem, úgy hiszem sokáig álom marad. De ez nem zavar, hiszen elég ahhoz csak 45 km-re menni, például Kassára, hogy egy jó kis versenyen is szuperül érezhessem magamat, sőt...

Köszönöm a beszélgetést!

Bogár János ultrafutás eredmények

Az ultramaratoni futás két mérvadó távján, a 24 órán és 100 kilométeren jelenleg is országos csúcstartó és 100 kilométeren négyszeres magyar bajnok.

Az év ultrafutója Magyarországon 2007-ben.

 

Versenyszám EredményHely
Szupermaraton 6 × 1. helyBécs-Budapest

1992, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998

Maraton   2:19:28 Budapest, Juventus Maraton (1998)
100 km   6:31:35 Encs (1999)
100 km   7 X 1. Hely Madrid Spanyolország

1995./6:47, 1996./6:50, 1997./6:41 1998./6:48, 1999./6:50, 2000./6:55, 2009./7:28

6 óra   89,345 Stein Hollandia (2000)
12 óra   154 km Szeged (1994)
24 óra   263,17 km Szeged Magyarország (1994) - Bódis Tamás 2019-ben javította meg
Ultrabalaton   18:50:06 Balaton (2007)
Spartathlon   24:15:31 Görögország (1991)

wikipedia.org | atletika.hu

Free Joomla Lightbox Gallery
Bejelentkezés  \/ 
x
vagy
 Use Facebook account  Use Google account
Regisztrálás  \/ 
x

vagy
 Use Facebook account  Use Google account

Azonnali értesítés az új tartalmakról, a Google feed szolgáltatással. Csak a mail címedet kell megadnod, majd mehetsz edzeni, és utána olvashatod ami az oldalon megjelenik!

Email:

Delivered by FeedBurner


Itt találod a kapcsolatot, ha kérdésed van!

TEREPSPORT RSS

Hírlevél - naprakészen

A hírlevél feliratkozással gyorsabban és naprakészebben kapsz tájékoztatást az eseményekről, hírekről, újdonságokról. Köszönjük!

Sportágak

XTERRA Tereptriatlon, terepduatlon


Spartan Race Akadályfutás, kalandtúra


Terepfutás Rövidtől az ultráig


Ironman Triatlon, duatlon, multisportok


Álatlános erőnléti edzések Erősítés, állóképesség, fittség


Országúti edzések Futás,kerékpár

Ajánlott tartalom

Prokoppné Teveli Petra olimpik...
2019.nov..22 18:00 Teveli Petra, olimpikon maraton futó

A Multisport Bázison egyik nap különleges vendéget köszönthettünk - Prokoppné Teveli Petra látogatott meg minket, hogy egy újpesti közöss [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek
Soha nem késő odafigyelni – kö...
2018.aug..18 13:19

Napi életünk fontos része a táplálkozás. Sokan szeretik, sokan szenvednek tőle, de akadnak, akik semeennyire nem törődnek vele. Van néhány  [ ... ]

Életmód, táplálkozásRészletek
Csiszár Vivien terepfutó, aki ...
2019.aug..14 17:48 Csiszár Vivien, vegan terepfutás

Csiszár Vivient először terepfutóként láttam, majd egy terepduatlon versenyen. Később edzője – aki versenyzőként régi ismerősöm – é [ ... ]

Hirek, érdekességekRészletek
James De Lara, az UNAA vezetőj...
2019.febr..26 14:22 James De Lara, UNAA

(UNAA – Ultimate Ninja Association) Az akadálysport fantasztikus fejlődésen ment keresztül az elmúlt években, szinte hétről hétre alakul  [ ... ]

Edzés, mozgás, sport, verseny...Részletek

Naptár: edzések

07 - 08 Nov

Rejtekhely kalandtúra 2020 11 07 - 12:00 - 2020 11 08 - 16:00 Dunántúl

Terepgyerek kalandtábor 2020 nyár
Toggle Bar

Tervezett saját versenyek 2020

  1. ... COVID-19 karantén...
  2. augusztus 15: XTERRA EB Germany, Zittau
  3. szeptember: OCR, terepfutás...
  4. október 24: Lemkowyna Ultra Trail

Ez a weboldal sütiket (cookie-kat) használ a jobb felhasználói élmény érdekében. Az oldal használatával elfogadod a sütik használatával kapcsolatos irányelveket.

(Az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 2016/679 RENDELETE szerint)